Voor verzekeraar is het vanuit de lucht verzamelen van data een innovatieve en verantwoorde manier vanuit het oogpunt van milieu en menselijke risico's. Door drones te gebruiken voor inspecties verlaag je de risico die horen bij moeilijk te bereiken locaties, zwaarbeschadige objecten of locaties met gevaar op besmetting. Voor verzekeraars betekent dit tegen lagere kosten een hogere afhandelsnelheid.
Schadeclaims dienen snel te worden opgevolgd en correct te worden afgerond. Sommige locaties kunnen pas op een later moment veilig worden betreden waardoor vertraging wordt opgelopen en het proces onnodige vertraging oploopt. Dit is zowel voor verzekeraars als hun klanten een doorn in het oog.
Drones inspecteren locaties waar mensen dit (nog) niet veilig kunnen komen. Vanuit de lucht worden hoge resolutiefoto's en video-opnamen gemaakt om deze vervolgens op een veilige locatie te beoordelen en/of te delen met andere belanghebbenden. De doorlooptijd wordt hiermee structureel verkort.
Gebieden met hogere risico's worden preventief geinspecteerd om vervolgens proactief te kunnen acteren. Hiermee wordt het risico van de verzekaar en het leed van de klant verlaagd. "Voorkomen is beter dan genezen".
Drones leggen snel en veilig schades vast. De verzamelde gegevens worden verrijkt met data van bijvoorbeeld het weer, de staat van de omgeving of infrastructuur. Zo wordt complexe data snel tot informatie verwerkt en zorggedragen voor een spoedige en gedegen afronding.